بدون شک، در شهری به بزرگی و وسعت استانبول وسایل زیادی برای جا به جایی و تردد در شهر وجود دارند. از تاکسی و اتوبوس گرفته تا مترو،دولموش و کشتی

استفاده از هر کدام از وسایل نقیله عمومی بالا شرایطی دارد که در صورت آشنایی با آنها میتوانید سفر بهتر و مطلوب تری را برای خودتان و همسفرانتان بسازید. به همین خاطر در این مطلب از میسان گشت خوبان میخواهیم تا شما را با نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول آشنا کنیم. همچنین از جدیدترین نرخ کرایه تاکسی در استانبول برایتان میگوییم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تاکسی گرفتن در استانبول

استانبول پنجمین شهر بزرگ جهان است؛ و به همین دلیل ترافیک های سنگینی دارد. اما به هرحال ممکن است زمانی در طول سفر برسد که شما برای رفتن به جاذبه های گردشگری حوصله استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را نداشته باشید. در حقیقت تاکسی گرفتن در استانبول شاید سریع ترین راه نباشد؛ اما در برخی اوقات میتواند راحت ترین راه باشد.

گرفتن تاکسی در استانبول بسیار آسان و راحت است. تاکسی های زرد رنگ که کلمه TAXI بر روی تابلویی نوشته و نصب شده است در سطح شهر و در ایستگاه های تاکسی حضور دارند. طبق آمار منتشر شده از سمت شهرداری استانبول، بیش از 18.000 تاکسی زرد رنگ در این شهر در تردد هستند.

اما حتما شما به جز تاکسی های زرد رنگ، تاکسی هایی به رنگ مشکی و فیروزه ای هم در استانبول میبینید؛ که به تاکسی های لوکس شهر شهرت دارند. اتومبیل هایی که به عنوان تاکسی های مشکی و فیروزه ای در نظر گرفته میشوند، بسیار لوکس و مجلل هستند.

اگر بخواهیم کرایه های این 3 رنگ تاکسی را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم تاکسی های فیروزه ای 15 درصد و تاکسی های مشکی 100 درصد نسبت به تاکسی های زرد رنگ گران تر هستند.

نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

alt

تاکسی ها در استانبول ظرفیت پذیرش 4 مسافر را دارند، و اگر شما بیشتر از این تعداد هستید باید حتما ماشینهای بیشتری بگیرید. تاکسی گرفتن در استانبول مانند همه شهرهای بزرگ جهان قوانین و نکاتی دارد که در ادامه این مطلب آنها را برایتان میگوییم.

برای گرفتن تاکسی در استانبول کافی است به سطح شهر بروید، و دستتان را بلند کنید. تاکسی جلوی پای شما می ایستد و شما مقصد خود را به راننده میگویید. میتوانید برای اطمینان خاطر بیشتر از اشتباه سوار نشدن به ایستگاه های حرکت آنها مانند میدان‌های اصلی، ایستگاه‌های راه‌آهن، مترو و اتوبوس، بنادر کشتی‌ها، مراکز خرید، میدان‌ها یا رستوران‌ها بروید.

در ادامه این مطلب میخواهیم تا نکات مهمی را که برای تاکسی گرفتن در استانبول باید بدانید و رعایت کنید را برایتان لیست کنیم.

1/ تفاوت نرخ کرایه بین روز و شب

شاید دیده باشید که در برخی شهرهای بزرگ ایران مانند تهران و اصفهان نرخ کرایه تاکسی در شب، گرانتر از نرخ کرایه تاکسی در روز است. خوشبختانه در استانبول تفاوتی میان کرایه تاکسی در روز و شب وجود ندارد. پس حواستان باشد که راننده های تاکسی به بهانه زمان سوار شدنتان کرایه بیشتری از شما نگیریند.

2/ پرداخت عوارض بزرگراه ها

اگر از سمت اروپایی استانبول به سمت آسیایی یا بالعکس با تاکسی بروید، راننده تاکسی باید عوارضی بپردازد، و هزینه این عوارض از شما دریافت می شود. این هزینه ها می تواند شامل پل های روی بسفر، تونل های زیر آب یا برخی از بزرگراه ها باشند. بهتر است بدانید که شما هیچ مسئولیتی در قبال هزینه های عوارضی در مسیر برگشت تاکسی ندارید.

3/ توجه به تاکسی متر

حتما در هنگام سوار شدن و حتی در طول مسیر حواستان به تاکسی متر باشد. متاسفانه در استانبول تاکسی متر در قسمت عقب جعبه دنده قرار دارد؛ که به راحتی از صندلی های عقب قابل دیدن و کنترل کردن نیست.

پس سعی کنید خودتان یا یکی از مسافران روی صندلی جلوی تاکسی بشینید. در غیر این صورت میتوانید مانند افراد محلی از انعکاس تصویر مانیتور بر روی شیشه جلوی اتومبیل، تاکسی متر را ببینید.

4/ انعام را فراموش کنید

alt

انعام دادن به راننده های تاکسی در استانبول چندان مرسوم نیست. البته در شرایطی که راننده کار فوق العاده برای شما انجام میدهد ( مانند کمک کردن در حمل چمدان ) میتوانید مقدار کمی پول، از 3 تا 5 لیر را به او بدهید.

5/ مسیر حرکت تاکسی را کنترل کنید

alt

برای اینکه مطمعن شوید که تاکسی در جهت درستی به سمت مقصد شما در حرکت است، بهتر است تا جهت حرکت آن را با استفاده از اپلیکشن های مسیریاب جهانی مانند Wayz یا Google Map کنترل کنید.

برخی از مناطق توریستی مانند میدان سلطان احمد و خط تراموا بین سیرکچی و بیازیت و خیابان استقلال فقط با چند قدم پیاده روی در دسترس هستند. پس قبل از خروج از هتل مطمئن شوید که مبدا و مقصد خود را بر روی برنامه مسیریاب چک کرده اید. چراکه بسیاری از راننده های تاکسی برای گرفتن کرایه بیشتر فقط شما را دور میزنند.

نکته بسیار مهم : برای عبور از تنگه بسفر از کنار پل ها، از راننده بپرسید که از روی کدام پل رانندگی خواهد کرد. در بسفر سه پل وجود دارد و پل سوم و آخرین آن (پل یاووز سلطان سلیم) بسیار دور از مرکز شهر است؛ و بیشتر توسط کامیون ها، باربری ها و اتوبوس های بین شهری استفاده می شود. اجازه ندهید راننده تاکسی این راه را برود، چراکه در آن صورت کرایه شما زیاد میشود.

6/ آدرس هتل را یادداشت کنید

در استانبول به عنوان شهر توریستی هزاران هتل وجود دارد؛ که بسیاری از آنها را حتی افراد محلی هم نمیشناسند. پس شما به عنوان یک مسافر آگاه، قبل از شروع سفر و رسیدن به فرودگاه میتوانید آدرس هتل یا محل اقامتتان را بر روی کاغذی یادداشت کنید؛ و به راننده بدهید.

7/کرایه تاکسی را برآورد کنید

alt

قبل از اینکه سوار تاکسی شوید بهتر است کرایه خودتان را با نرخ های دست بالا محاسبه کنید. به این صورت شما میدانید که حداکثر چه میزان پول نقد همراهتان داشته باشید.

8/ لیر خرد همراه خودتان داشته باشید

دقت کنید که به هنگام سوار شدن به تاکسی در استانبول به جای همراه داشتن دلار و یور فقط باید لیر همراه خودتان داشته باشد. ضمن اینکه بسیار مهم است که به جای مباغ درشت، لیر خرد داشته باشید. چراکه بسیاری از راننده های این شهر به بهانه نداشتن پول خرد، از پرداخت مابقی کرایه شما امتاع میکنند.

کرایه تاکسی در استانبول

بدون تردید، با تغییرات نرخ بنزین در استانبول، نرخ کرایه تاکسی های این شهر هم تغییر میکنند. بهتر است بدانید که آخرین تغییرات صورت گرفته روی نرخ بنزین در دسامبر سال 2021 انجام شده؛ و این مطلب هم در فروردین 1401 نوشته شده است.

با توجه به افزایش 26 درصدی هزینه بنزین در دسامبر 2021 میلادی هزینه ورودی تاکسی از 5.5 لیر به 7 لیر ( واحد پول ترکیه ) افزایش پیدا کرده است. همچنین شما برای هر 1 کیلومتر که تاکسی متر نشان میدهد موظف به پرداخت 4.5 لیر هستید.

شما به راحتی میتوانید با مراجعه به وب سایت taksi-ucreti.hesaplama.net هزینه کرایه تاکسی های ترکیه را در شهرهای مختلف با آخرین تغییرات ببینید.

برای تماس کلیک کنید