یکی از لذت های هر سفری خریدن سوغاتی برای دوستان و اقوام است. البته امروزه بیشتر هدف مسافران از خرید سوغاتی، به جای گذاشتن یادگاری از آن سفر برای خودشان است.

ارمنستان به عنوان کشوری که در بین ایرانیان مقصدی بسیار محبوب برای گردشگری است؛ سوغاتی های جذاب و متنوعی دارد.

اگر شما قصد سفر به ایروان و شهرهای توریستی ارمنستان را دارید، پیشنهاد میکنیم که خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ما در این مقاله از میسان گشت خوبان 10 نمونه از بهترین و معروف ترین سوغاتی های ارمنستان را به شما معرفی میکنیم.

1/ قهوه و شکلات ارمنستان

alt

بدون تردید، نام قهوه ارمنی را در لیست قهوه های معروف دنیا شنیده اید. قهوه یکی از نوشیدنی های اصلی و مهم برای ارامنه به حساب می آید, و به همین خاطر این کشور در تولید قهوه مرغوب و باکیفیت توانسته است قدم های بزرگی را بردارد.

همچنین در ارمنستان کارخانه های شکلات سازی بزرگ و مجهزی وجود دارند؛ که به تولید شکلات های متنوع و خوشمزه میپردازند.

بنابراین یکی از بهترین سوغاتی های ارمنستان قهوه و شکلات است، که میتوانند برای هر سلیقه ای رضایت بخش باشند.

2/ خاچکار

alt

خاچکار یا چلیپاسنگ یکی از بهترین سوغاتی های ارمنستان است. خاچکار در حقیقت، بخشی از صنایع دستی ارمنستان است؛ که نماد فرهنگ و مذهب این کشور به حساب می آید.

خاچ در زبان ارمنی به معنای صلیب و کار به معنای سنگ است؛ و به سنگ های کوچکی که نماد صلیب بر روی آنها حکاکی شده است اشاره دارد.

خاچکار در حال حاضر در ابعاد کوچک سنگ و چوب در بازارهای ارمنستان به فروش میرسد.

3/ لباس های برند

alt

میدانیم که واحد پول ارمنستان درام است؛ و هر درام به طور تقریبی 60 تومان است. و به همین دلیل خرید کردن در بازارهای ارمنستان برای ما ایرانیان بسیار به صرفه است. از طرف دیگر برندهای معتبر از سراسر دنیا در این کشور نمایندگی دارند.

بنابراین اگر میخواهید تا سوغاتی شیک تهیه کنید میتوانید به سراغ نمایندگی این برندها بروید؛ و از آنها پوشاک تهیه کنید.

برندهایی مانند دبنهامز، مانگو، ناف ناف،دی اند جی و بسیاری از برندهای معتبر و باکیفیت دنیا در ارمنستان حضور دارند.

4/ مربای گردو

alt

مربای گردو یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های ارمنستان است. ممکن است تصور کنید که با داشتن گردو و شکر در منزل میتوانیم آن را به راحتی تهیه کنیم. در حالیکه باید بگوییم طرز تهیه مربای گردو بسیار سخت و دشوار است؛ و پخت آن به تجربه زیادی نیاز دارد.

رنگ این مربا به تیرگی میزند؛ و از این رو مایعی که از قوام شکر و آب به دست آمده است را به هنگام سرو برای تلطیف رنگ آن بر رویش میریزند.

مربای گردو را از تمام مغازه های ارمنستان میتوانید به راحتی بخرید؛ اما اگر به دنبال نوع مرغوب تر و باکیفیت تر آن هستید حتما سری به گغارت و گارنی بزنید.

5/ میوه های خشک

alt

لذت خوردن خوشمزه ترین میوه ها مانند هلو، انگور، زردآلو و تمشک را تنها در ارمنستان میتوانید تجربه کنید. این میوه ها را در فصل های تابستان به صورت تازه میتوانید میل کنید.

اما اگر در فصول دیگر به این کشور چهار فصل مسافرت کردید میتوانید این میوه ها را به صورت خشک و به عنوان یکی از بهترین و معروف ترین سوغاتی های ارمنستان خریداری کنید.

6/ دست سازه های چوبی

alt

یکی از صنایع دستی زیبای ارمنستان، دست سازه های چوبی است. از جمله این دست سازه های چوبی میتوانیم مواردی مانند گردنبند، بشقاب های دیوارکوب، جعبه های مخصوص جواهرات، جاسوییچی، تابلو، عروسک های چوبی و ... را نام ببریم.

زیبایی این دست سازه های چوبی در این است که طرح هایی که نماد ارمنستان هستند (صلیب، کوه آرارات، زنانی با لباس های محلی و ...) بر روی این آنها حکاکی میشوند.

7/ جواهرات سنتی و نقره های دست ساز

alt

جواهرات سنتی ارمنستان به عنوان یکی از گران بهاترین سوغاتی های این کشور شناخته میشود. اگر به دنبال سوغاتی خاص و منحصر به فردی هستید حتما سری به جواهر فروش های ارمنستان بزنید.

همچنین اکسسوری های نقره سیاه قلم، که بر روی آنها طرح های سنتی حکاکی میشود؛ یا سنگ های عقیقی بر روی آنها قرار میگیرد هم، یکی دیگر از ماندگارترین سوغاتی های ارمنستان هستند.

8/ فرش، قالی و گلیم ارمنستان

alt

رش، قالی و گلیم ارمنستان مانند صنایع دستی دیگر از سال های بسیار گذشته برای مردم ارمنستان به جای مانده اند.

فرش ارمنستان یکی از بهترین و نفیس ترین سوغاتی های ارمنستان است، که برای خرید آن باید هزینه زیادی در نظر بگیرید. چراکه این فرش ها هنر دست هنرمندان ارمنستانی هستند، که از بافتن نخ های ابریشم و طبیعی به هم به دست می آید. طرح، نقش و رنگ این فرش ها بینظیر هستند؛ و چشم هر بیننده ای را به خودشان میخکوب میکنند.

9/ عروسک های پارچه ای

alt

عروسک های پارچه ای یکی از سوغاتی های زیبا و هنرمندانه ارمنستان هستند. این عروسک ها که زنان و مردانی هستند که لباس های محلی ارمنستان را پوشیده اند؛ نشانگر فرهنگ اصیل و تاریخ ریشه دار این سرزمین است.

10/ ساز دودوک

alt

اگر فردی که برای آن سوغاتی میخرید اهل هنر و موسیقی است، بدون شک، ساز دودوک بهترین انتخاب و گزینه است. مردم ارمنستان ساز دووک را هدیه ای ارزشمند و دوست داشتنی میدانند.

در حقیقت ساز دودوک از سازهای قدیمی ارمنستان است؛ که برای تهیه آن چوب درخت زردآلو را میتراشند؛ و به شکل ساز درمیاورند.

برای تماس کلیک کنید